Organist Ad van de Wege (Aardenburg)

1e Bach-Orgelmatinee 11 Juli 2015 Sint-Baafskerk Aardenburg door

organist Ad van de Wege (Aardenburg)

Foto Ad van de WegeAd van de Wege werd in 1955 te Terneuzen (Zeeuws-Vlaanderen) geboren. Hij studeerde orgel aan het Koninklijke Conservatorium te Gent (België) bij Dirk Verschraegen en Edward de Geest . Daarnaast studeerde hij Kerkmuziek aan het Instituut voor Kerkmuziek te Utrecht (HKU).Van de Wege volgde interpretatielessen bij Herman van Vliet te Oudewater, Kristiaan van Ingelghem, Aalst België , Ton Koopman, Den Haag (barok). Als organist is hij verbonden aan de Sint-Baafskerk te Aardenburg Daarnaast werd hij in 2007 benoemd tot organisttitularis-kerkmusicus aan de Sint-Barbarakerk te Maldegem (België). Hij werkte mee aan Internationale Orgelfestivals in Duitsland, Italië, Frankrijk en België waaronder het Festival van Vlaanderen te Gent en het Festival Oude-Muziek te Utrecht. Als muzikaal- en artistiek leider was hij bij verschillende kamerorkesten werkzaam. In de hoedanigheid van concertorganist concerteerde hij eerder al op tal van historische orgels in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Italië en Zwitserland. Van de Wege was medeoprichter van het Zeeuws-Vlaams Kamerorkest, het Zeeuws-Vlaams Orgelfestival, de Stichting Historische kerkorgels Zeeuws-Vlaanderen. Naast concertorganist treedt hij veelvuldig op als begeleider van koren en solisten, zowel op orgel als klavecimbel en verleende verscheidene malen medewerking aan verschillende radio en televisieprogramma’s. Als klavecinist/organist is hij actief in enkele barokensembles waaronder Collegium Musicum Aerdenburgh, waarmee hij Oude- en soms vergeten muziek weer op de het programma plaatst. Daarnaast is hij als orgeladviseur betrokken bij restauraties van historische kerkorgels en is actief bij het behoud van de Nederlandse/Vlaamse orgelcultuur. In het kader hiervan verzorgt hij lezingen over het historische orgelpatrimonium. Als koordirigent is hij verbonden aan verschillende koren, waaronder het Internationaal Vocaal Ensemble Capella Musical. Tevens is hij als docent, jurylid nauw betrokken bij de opleiding en scholing van jonge talentvolle musici. Als bestuurder is hij verbonden aan diverse orgelconcertseries en festivals organisaties.

Programma

1.Praeludium und Fuge C-Dur BWV 545

Bach geldt als de grootmeester van het preludium & fuga. De Preludium en Fuga in C, BWV 545 behoort tot één van Bach’s compacte orgelwerken. Van deze Preludium en Fuga is tevens een andere versie bekend, waarin tussen de beide delen het Trio BWV 529 klinkt, ook bekend als langzaam deel in één van de triosonates, welke Bach schreef voor zijn zoon Wilhelm Friedemann. BWV 545 kreeg waarschijnlijk zijn definitieve redactie in Weimar (vandaar die bijnaam), dus in de periode 1708-’17. Een vrij vroeg Bach-werk dus; aan het eind van de fuga is dan ook nog enig toccata-achtig passagewerk te bespeuren.

2.Choralbearbeitung ‘Schmücke dich, o liebe Seele’ BWV 654

De Leipziger koralen zijn, na het Wohltemperierte Klavier, de meest gevarieerde verzameling werken, die Bach schreef. Het Choralvorspiel ‘Schmücke dich, o liebe Seele’ (in Es) is een orgelwerk gebaseerd op de melodie van een kerklied. Een koraal is een strofisch gezang uit de Lutherse kerk. De Leipziger koralen zijn eigenlijk koraalfantasieën en daarmee de meest gebruikte koraalvorm in de verzameling. In het Choralvorspiel ‘Schmücke dich, o liebe Seele’ gebruikt Bach de ritornello-vorm, de vaste vorm in de laatbarok voor aria’s en concertdelen.

3.Fuga-Sopra Magnificat BWV 733

Dit Bach werk werd toegeschreven aan Bach’s leerling Johann Ludwig Krebs. Bachspecialisten beweren dat de ‘Fuge über das Magnificat’ BWV 733 gezien mag worden als een volwaardig Bachcompositie. Het is een fuga in vier stemmen, die eindigt in vijf stemmen. De vijfde stem als de vergrote “cantus firmus” in de bas voert de lutherse melodie : ‘Meine Seele erhebet den Herren’ (lofzang van Maria).

4.Concerto in Es –Dur (Allegro – Gigue) BWV 597

Niet alles wat in Bach-Werke-Verzeichnis is opgenomen geeft een duidelijk beeld of deze werken werkelijk van Bachs hand zijn. Zijn Concerto behoort tot deze werken. Ondanks dat het in de Bachverzameling is opgenomen zijn er twijfels of de authenticiteit. Waarschijnlijk is dit een bewerking van een bestaande compositie, door Bach bewerkt of gearrangeerd. Het Concerto bestaat uit een speels Trio (Allegro) dat doet denken aan zijn Triosonates, gevolgd door een Gigue (Andante).

5.Choralvorspiel ‘In dir ist Freude’ BWV 615

Bachs Orgelbüchlein-koraal ‘In dir ist Freude’ is eerder een fantasie dan een koraalbewerking: melodieregels, of fragmenten ervan dartelen door alle stemmen van deze compositie. De registratie is voor Organum Plenum.

Comments are closed.