De Nederlandse Bachvereniging biografieën

31 maart 2012 Sint-Baafskerk Aardenburg

Jos van Veldhoven studeerde musicologie te Utrecht en directie in Den Haag. Sinds 1983 is hij artistiek leider van de Nederlandse Bachvereniging, waarmee hij wereldwijd optrad en diverse radio-, tv- en cd-opnames maakte. Daarnaast is hij een internationaal gewaardeerd gastdirigent. De laatste jaren trok hij de aandacht met onontgonnen barokrepertoire; vermeldenswaardig zijn oratoria van Telemann en Graun en opera’s van Mattheson en Keiser. Met regisseur Dietrich Hilsdorf werkt Van Veldhoven sinds 2001 aan een cyclus geënsceneerde Händeloratoria. In 2007 werd hij ridder in de orde van de Nederlandse Leeuw vanwege zijn baanbrekende werk voor de oude muziek.

Tenor Benjamin Hulett studeerde in Oxford. Hij is een veelgevraagd zanger en zijn repertoire omvat een breed scala aan genres. Hij werkt met dirigenten als Philippe Herreweghe, Fabio Biondi en Sir Roger Norrington en vertolkte belangrijke rollen in opera’s van Händel, Haydn en Kalitzke. In de toekomst staat onder andere de rol van Tamino in Mozarts Die Zauberflöte op het programma met de Berliner Philharmoniker onder leiding van Sir Simon Rattle.

Het repertoire van de Duitse sopraan Dorothee Mields wordt grotendeels ingevuld door muziek uit de 17e en 18e eeuw. Ze ontwikkelde haar interesse en expertise in deze periode voornamelijk aan de Hochschule für Künste in Bremen bij Elke Holzmann. Daarnaast besteedt ze aandacht aan het liedrepertoire van de 17e eeuw tot nu, met een bijzondere voorliefde voor het laatromantische Franse lied. Mields zingt vaker bij de Nederlandse Bachvereniging, zowel op concerten als op de nieuwste cd van de Mattheuspassie.

Het repertoire van de Zweedse sopraan Maria Keohane omvat een veelheid aan muziekstijlen van de barok tot nu, inclusief kamermuziek, opera en oratorium. Ze werkte met diverse bekende musici, zoals de dirigenten Eric Ericson en Roy Goodman, en de baroktrompettist Niklas Eklund. In 2000 ontving ze de prijs voor de beste individuele prestatie op het internationale Van Wassenaer Concours en in 2005 kreeg ze de Deense Reumert Prijs voor haar vertolking van de rol van Armida in Händels Rinaldo.

De contratenor Tim Mead volgde zijn zangopleiding aan het King’s College in Cambridge en aan het Royal College of Music in Londen, respectievelijk bij Charles Brett en bij Robin Blaze. Zijn indrukwekkende concertparcours bevat titelrollen in opera’s van onder meer Händel, Gluck en Monteverdi. Op zijn discografie staan koorwerken van Domenico Scarlatti met het Choir of King’s College, en Händels Solomon met het Festspielorchester Göttingen onder leiding van Nicholas McGegan.

Pascal Bertin begon zijn zangcarrière op elfjarige leeftijd bij het Parijse Choeur d’Enfants, waarmee hij als solist over de hele wereld optrad. Nadien zong hij als contratenor bij verschillende toonaangevende gezelschappen, zoals het Huelgas Ensemble en A Sei Voci, waarmee hij muziek uit de middeleeuwen en renaissance vertolkte. Met de Nederlandse Bachvereniging werkte Bertin al mee aan verschillende concerten, waaronder Bachs Hohe Messe.

Tenor Benoît Haller studeerde zowel zang als koor- en orkestdirectie. Al tijdens zijn studiejaren voerden talrijke tournees met vooraanstaande ensembles hem door Europa, Australië, Azië en de VS. Zijn lievelingsrepertoire bestaat uit de passies en cantates van Bach, maar hij zingt ook graag in de grote klassieke en romantische oratoria. In 2001 richtte hij La Chapelle Rhénane op: een ensemble dat zich vooral richt op Duitse en Italiaanse barokmuziek.

Het repertoire van tenor Charles Daniels omvat 1150 jaar: van de 9e eeuw tot heden. Hij studeerde aan het King’s College in Cambridge en het Royal College of Music in Londen. Daniels maakte meer dan zestig opnames als solist, met onder meer het Gabrieli Consort, het King’s Consort en het Taverner Consort. Hij maakte de afgelopen jaren onder meer indruk in Monteverdi’s Mariavespers door de Nederlandse Bachvereniging.

Nadat de bas Andreas Wolf in Duitsland al vroeg zijn muzikale opleiding begon, volgde hij masterclasses bij onder meer Thomas Quasthof, Christoph Prégardien en Dietrich Fischer-Dieskau. Zijn operadebuut maakte hij in Monteverdi’s L’Orfeo onder leiding van René Jacobs. Samen met Les Arts Florissants onder leiding van William Christie trad hij in de meest prestigieuze concertzalen op, onder andere in de rol van Aeneas in Purcells Dido and Aeneas.

De bariton Sebastian Noack studeerde onder andere bij Dietrich Fischer-Dieskau. Hij won de eerste prijs tijdens de Bundeswettbewerb Gesang en sindsdien werkte hij samen met dirigenten als Marcus Creed, Gustav Leonhardt en Helmuth Rilling. Samen met pianist Manuel Lange richtte hij de Konzertreihe Meisterlied in Berlijn op. In 2011 debuteerde hij als Kurwenal in Wagners Tristan und Isolde bij het Deutsches Nationaltheater Weimar, onder leiding van Stefan Solyom.

Het Kampen Boys Choir, samengesteld uit zo’n achttien jongens en veertien mannen, bestaat sinds september 2002 en staat onder leiding van Bouwe Dijkstra. Het maakt deel uit van de Jongenskoorschool Kampen die in het najaar van 2000 is opgericht met als doel een jongenskoor te vormen naar het Engelse voorbeeld. In al zijn facetten kiest het koor voor een muzikale aanpak die bij Engelse jongenskoren leidt tot het beroemde hoge niveau van musiceren. In 2006 trad het Kampen Boys Choir voor het eerst op met de Nederlandse Bachvereniging

Comments are closed.