Bachstad concert 25 november 2018 – Liefde: hemels en aards, het lied van de wachters

Classic / Wachet auf, ruft uns die Stimme (BWV 140)

Bernard van Clairveaux gebruikte in preken de woorden uit het Hooglied om de relatie tussen Christus en de gelovigen te typeren als een liefdesverhouding. Jezus als de hemelse bruidegom, waarnaar de gelovige, de bruid, verlangt. Ja, volop ruimte voor de menselijke stem is er in dit concert, waarin het hoofdwerk de cantate ‘Wachet auf, ruft uns die Stimme’ is (BWV 140), omstraald door composities op dezelfde koraaltekst door Nicolai en Tunder, en muziek van Buxtehude. Het hoornsignaal van de wachter, die de dageraad aankondigt, betekent voor geliefden die de nacht delen dat ze afscheid moeten nemen. Liefde wordt dan tot een verlangen naar elkaar; zoals de bruid uit kan zien naar de komst van de bruidegom.

Klik hier voor ticketverkoop

Bach schreef deze cantate voor de laatste zondag van het liturgisch jaar. Anders dan de cantaten voor kerkelijke feesten die elk jaar terugkeerden, kon Bach “Wachet auf, ruft uns die Stimme” moeilijk hergebruiken. Gedurende Bachs verblijf in Leipzig van 1723 en 1750 werd dit werk slechts twee maal uitgevoerd. Maar dat weerhield Bach niet om zijn beste krachten aan deze compositie te wijden. “Wachet auf, ruft uns die Stimme” werd een van zijn mooiste – én beroemdste – cantaten uit zijn hele oeuvre.

De cantate begint met een magistrale openingskoor waarin de sopraanpartij de koraalmelodie zingt, versterkt door de hoorn, het instrument van de torenwachters, die de christenen wakker maken om Christus, de bruidegom bij zijn intrede te begroeten. Maar het is vooral het tweede koraal “Zion hört die Wächter singen”, waarin de koraalmelodie begeleid wordt door een meeslepende tegenmelodie van de violen,  die deze cantate beroemd maakte. Niet alleen Bach zelf maakte er een bewerking van…deze sprankelende dans kon eeuwen later nog de musici van de popgroep “Procol Harum inspireren voor hun “A whiter shade of pale”.

In het programma wordt BWV 140 voorafgegaan door een oudere zetting van hetzelfde koraal door Franz Tunder (1614-1667). Ook Johann Christoph Friedrich Bach (1732-1795), de minst bekende zoon van Johann Sebastian, componeerde een motet op deze koraalmelodie waarin de polyfone traditie van zijn vader hand in hand gaat met de nieuwe klassieke stijl die Johann Christoph leerde kennen aan het hof van Bückenburg. Respect voor papa Bach had Johann Christoph ook want net voor het eind citeert hij letterlijk uit Johann Sebastians cantate.

In de cantate is er uitbundige bruiloftsmuziek te horen die vooruitloopt op  de ontmoeting met de geliefde. Een deur die geopend wordt, diep liefdesverlangen en een hemels maal. Geïnspireerd op Hooglied, hoofdstuk 2: ‘Ik ben ziek van liefde; zijn linkerarm is onder mijn hoofd, zijn rechter om mij heen.’ Liefde is het verlangen om samen te zijn, niet gescheiden te worden; liefde is uitgesproken blijdschap, jubel en vreugde. Deze uitgesproken en bezongen liefde is een genot om te horen.

De lokroep van liefde wekt ons op tot een verbond.  Zoals in een huwelijk twee mensen zich met elkaar verbinden, zo is Jezus de bruidegom en zijn wij de bruid.

Programma

  • Wachet auf ruft uns die Stimme – Franz Tunder
  • Wachet auf ruft uns die Stimme – Johann Christoph Friedrich Bach
  • Ehre sei Gott in der Höhe – Johann Michael Bach
  • Instrumentaal intermezzo (nog te bepalen)
  • Wachet auf ruft uns die Stimme (BWV 140) – Johann Sebastian Bach

Na het concert wordt u een gratis receptie aangeboden door de Stichting Bach Comité Aardenburg. U kunt dan ook de musici ontmoeten bij een drankje en een hapje. 

 Klik hier voor online ticketverkoop € 20,-
Tickets aan de deur € 25,-
Jongeren tot en met 18 jaar gratis entree

Sint-Baafskerk Aardenburg
Aanvang concert: 16:00u
Kerkdeuren open: 15:30u

Overige concerten klik hier

This entry was posted in Aardenburg, BachPlus, BachStad, Organisatie and tagged , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.