Recensie 65ste uitvoering van de Matthäus-Passion

Serene uitvoering met oog voor details

Door Jeanette Vergouwen
De uitvoering van de Matthäus Passion van Bach 2018 in Aardenburg door de Nederlandse Bachvereniging was de laatste onder leiding van Jos van Veldhoven als artistiek leider van NBV.
In de afgelopen decennia verraste hij regelmatig met bijzondere vertolkingen. Altijd afwisselend en regelmatig verrassend. Wat mij altijd zal bijblijven is zijn vakmanschap en zijn diepe gedrevenheid. De Matthäus klonk nooit hetzelfde. Jos van Veldhoven bleef en blijft zoeken naar nieuwe elementen. Hij experimenteerde graag met zijn ‘vondsten’. Zo liet hij de leden van de koren, die hij drastisch had uitgedund, de kleine rollen zingen en reduceerde Koor 2 tot vier solisten in 2012. Die uitvoering met de asymmetrische koren, was een revelatie. Veel intiemer en vooral transparanter. Wat was er uitzonderlijk aan de uitvoering van 2018? Voor mij was het een serene vertolking waarin de muziek van begin tot einde ademde. Er was aandacht voor alle details en er werd gemusiceerd op heel hoog niveau. De Basso Continuo bestond deze keer uit twee kistorgels en een klavecimbel, de theorbe was er deze keer niet bij.
Bewonderenswaardig was de prestatie van cellist Richte van der Meer, die zowel, de partijen van Orkest I als II moest spelen (zieke collega). De concertante begeleidingen van de blazers waren genuanceerd en bijzonder mooi.
Ook de vioolsoli en de inbreng van de gamba klonken emotioneel en zuiver. De totale begeleiding was dynamisch en onderstreepte extra de dramatische passages. De negen vocale solisten overtuigden door knap gebrachte aria’s en recitatieven. De hoogtepunten waren het loepzuiver en vol passie gebrachte duet van sopraan Griet De Geyter en alt Alex Potter: Nun ist mein Jesu. Ook de bekende aria’s Erbarme dich en Blute nur wekten emotie op. Zeldzaam egaal en sterk zong Thomas Hobbs de rol van de evangelist. Hij bezit een mooie dynamische stem.
Zijn verhaal kwam goed over, zijn hoge tonen waren zuiver en hij overtuigde door zijn verzorgde zacht gezongen tonen.
De uitvoering van de Matthäus 2018 was homogeen, met adembenemend mooie aria’s en schitterende begeleidingen, heftige, dynamische turba koren (reacties van het volk) en koralen die de echte rustpunten in het geheel vormden. Pure klasse.
Het a capella gezongen motet Ecce, Quomodo Moritus Iustus was wondermooi en perfect vertolkt. Toch is en blijft voor mij het slotkoor Wir setzen uns mit Tränen nieder, het echte slot.
Nu zeker na de memorabele uitvoering van 2018 o.l.v. Jos van Veldhoven. Tranen dus. Hij heeft in de afgelopen 35 jaar de liefde voor Bach ruimschoots doorgegeven.

Matthäus-Passion J.S. Bach
Door Nederlandse Bachvereniging, Kampen Boys Choir en solisten o.l.v. Jos van Veldhoven.
Gehoord zaterdag 24 maart in de Sint Baafskerk in Aardenburg.

BRON: PZC / BNDESTEM
Download recensie in PDF

U kunt hieronder via deze link uw reactie geven op de 65ste uitvoering en organisatie van de Matthäus-Passion te Aardenburg.

Zaterdag 24 maart 2018.
Sint-Baafskerk Bachstad Aardenburg
Uitgevoerd door De Nederlandse Bachvereniging onder leiding van Jos van Veldhoven.
(Uw reactie verschijnt online na spam-validatie door onze redactie)

Jos van Veldhoven dirigeert koor en orkest van de Nederlandse Bachvereniging en het Kampen Boys Choir. Solisten zijn Thomas Hobbs (Evangelist), Griet de Geyter (sopraan I), Isabel Schicketanz (sopraan II), Alex Potter (alt I), David Erler (alt II), Valerio Contaldo (tenor I), Benedict Hymas (tenor II), Stephan MacLeod (Christus / bas I) en Sebastian Noack (bas II).

Matthäus-Passion integraal op TV op vrijdag 30 maart 2018, vanaf 18.55 uur op NPO 2
Meer informatie: ntr.nl/mattauspassion

This entry was posted in BachStad, Concerten, De Nederlandse Bachvereniging, Matthäus-Passion, online and tagged , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.