Recensie n.a.v. de Matthäus-Passion 8 april 2017 Aardenburg

Wenst u een reactie te geven naar aanleiding van de Matthäus-Passion in de Sint-Baafskerk te Aardenburg op zaterdag 8 april 2017 dan kunt u deze link gebruiken.

Interessante en verrassende Matthäus uitvoering
Recensie door Jeanette Vergouwen

De uitvoering van de Matthäus Passion was dit jaar op zijn zachts gezegd verrassend. De visie op het werk van de Tsjech Vaclav Luks (46) was interessant. Zijn tempo keuzes weken af van de meer bekende uitvoeringen. De partituur is complex en biedt daardoor de uitvoerder verschillende mogelijkheden. De Nederlandse Bachvereniging zorgt er voor, door de keuze van gastdirigenten, om de jaarlijkse uitvoering steeds anders te laten klinken. 

Wat viel dit jaar echt op? Op de eerste plaats de kwaliteit van de solisten, die op een echt natuurlijke manier hun rollen invulden. Ten tweede de duidelijke dramatiek die zonder pathos overkwam en tenslotte de integratie van solisten, repiënisten en instrumentalisten. Het was een uitvoering van een homogene groep, waarvan de musici hun individuele bijdrage integreerden in het geheel.

De solisten waren ook onderdeel van koor I of Koor II en kwamen even naar voor als ze een solo moesten zingen. Een klein nadeel was dat niet elke solo volledig tot zijn recht kwam. De solist moest ‘over’ het orkest komen, en omdat er vaak gezongen werd naast de Basso Continuo instrumenten, overheersten de lage tonen wel eens. Het voordeel woog echter zwaarder. De turbae koren klonken dramatisch sterker en de koralen waren doordringende bezinningsmomenten, mede door de tempowisselingen en het wel of niet gebruik maken van fermaten. 

Luks dirigeerde heel sierlijk. Hij gebruikte alle tien zijn vingers en hij gaf werkelijke elke nuance aan. Was dit noodzakelijk? Nee, niet echt, want de cast was kwalitatief zo goed dat ze niet elke aanwijzing nodig hadden. Niet elke noot hoefde gedirigeerd te worden, maar het stoorde niet, omdat de bewegingen een natuurlijke onderstreping waren van de muziek.

De vocale solisten kwamen ook uit Oost-Europa en de meesten zingen ook opera. De liefde voor de authentieke Bach uitvoering was bij allen aanwezig. Het waren juist de persoonlijke interpretaties die de aria’s zo aantrekkelijk maakten. Ontroering bij sopraan en altaria’s zoals Erbarme dich en Aus Liebe, sereniteit bij Komm süsses Kreuz en absoluut kippenvel bij de koraal Wenn ich einmal soll scheiden en het slotkoor Wir setzen uns mit Tränen nieder. Sterke troef was evangelist Eric Stokloβa. Hij vertelde vol dramatiek in de echte recitativo secco stijl.

Tenslotte verdienen de musici die de obligate partijen speelden een pluim. De gambasolo’s waren weergaloos mooi. Ook de basso continuo klonk, zelfs zonder theorbe, overtuigend.

“De Matthäus is nog steeds de mooiste opera, bij de uitvoering moet iedereen een beetje lijden. Ik sla geen jaar over”, verzuchtte een Bach-fan.

Matthäus Passion Bach

Door orkest en repiënisten Nederlandse Bachvereniging, Kampen Boys Choir, solisten o.l.v. Vaclav Luks. Gehoord zaterdag 8 april in de Sint Baafskerk in Aardenburg

This entry was posted in Aardenburg, BachStad, De Nederlandse Bachvereniging, Matthäus-Passion. Bookmark the permalink.

One Response to Recensie n.a.v. de Matthäus-Passion 8 april 2017 Aardenburg

  1. Over gekwalificeerd

    Is het mogelijk om TE goed te zijn? Dat is nog eens een interessante vraag. Kun je overgekwalificeerd zijn? Onder-gekwalificeerd snap ik wel. Dat kun je testen! Maar over-gekwalificeerd …?

    Stel: je dirigeert de Matthaeus Passion van Johann Sebastian Bach en je bent de allerbeste in de wereld. Bijvoorbeeld Vaclav Luks. Hij weet als geen ander de ritmes in de passie van Bach te bespelen. Het lijkt wel eens of de ritmes met hem spelen; en dat is juist het spannende. Hij neemt zijn solisten, koren en instrumentalisten mee. De Bas uit Portugal die de tekst Jezus zingt (en niet die van Judas natuurlijk) en nog een groot aantal andere musici met een prachtige sopraan en alt. Erbarme Dich. Pff… En in de Bach stad van Nederland voel je sterker dan elders wat een unieke kwaliteit dit koor en deze dirigent neerzetten in een klein dorpje; Aardenburg in Zeeuws Vlaanderen. Het platte deel van Nederland in schril contrast met de Matterhorn. De rots die boven-torenhoog alles kan overzien. Luks speelt met zijn musici overal in Nederland. Het is in die wereld onmogelijk om over-gekwalificeerd te zijn.

    Twee dagen na de uitvoering ontmoet ik een oud-collega op de fiets. Anko. Hej hallo. We stoppen, draaien om en spreken elkaar. Hoe is het? Wat doe je? Je kent het wel. ‘Nee niks, zegt hij’. Wat dan? Nou ja, zegt hij: in 50% van de gevallen krijg ik de feedback dat ik over-gekwalificeerd ben. Ik wil heel graag werken, maar ze vinden mij te goed.

    Lees verder via onderstaande link…
    https://www.linkedin.com/pulse/over-gekwalificeerd-onno-van-de-weteringh

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *