Jongerenproject over de Matthäus-Passion

Kunst is niet alleen mooi of lelijk
Door René van SteeZaterdag 19 maart 2005 – OOSTBURG – Oordelen over kunst komen vaak niet verder dan ‘mooi’ of ‘lelijk’. Zo is een mening over de inhoud van de Matthäus Passion, de muzikale vertolking van de lijdensweg van Christus, in principe alleen weggelegd voor ingewijden.

educatief1.jpg

Bach-Comité Aardenburg en De Nederlandse Bachvereniging wil hier onder scholieren verandering in brengen. Het gezelschap speelt vandaag in de Sint Baafskerk van Aardenburg het wereldberoemde stuk van Johann Sebastian Bach. In het kader van het educatieve project ’Oog in oog met de Matthäus Passion’ verzorgde Marten Root in havo vier van het Zwin College in Oostburg gisteren een gastles tijdens het vak culturele en kunstzinnige vorming (ckv). Root speelt tevens dwarsfluit in het orkest van de Bachvereniging.

De les was niet alleen een kennismaking met dingen die de leerlingen nog niet kennen of een middel om de toegankelijkheid van de Matthäus Passion te vergroten. Het was ook de voorbereiding op een bezoek aan het concert.

„Het is belangrijk een eigen mening te vormen. Een oordeel over kunst gaat juist verder dan mooi of lelijk. Je moet ook kunnen beredeneren waarom iets goed of slecht is“, vertelt Marte Lammens. „En dan is het nog niet eens belangrijk of het jouw stijl is. Iets kan ook heel knap zijn als je het niet mooi vindt“, vult haar klasgenote Chantal Pijcke aan. Beide leerlingen bezoeken de voorstelling in Aardenburg samen met twaalf klasgenoten. Er volgt ook een verslag met diverse opdrachten. Dat doen de kinderen zonder tegenzin. Ook ckv volgen zij met plezier. Als het geen verplicht vak zou zijn, zouden zij het zonder uitzondering als keuzevak in hun pakket opnemen, zeggen ze.

Volgens docente ckv Winnie van Heelsbergen blijkt hieruit dat jongeren veel vaker openstaan voor het onbekende dan volwassenen en het niet alleen een kwestie is van moeten. „Ontoegankelijkheid is dan ook een relatief begrip.

Als je dingen uitlegt en de achterliggende gedachte van een muziekstuk of een kunstwerk goed weet te verklaren, gaan er vanzelf deuren open. Aan die bewustwording levert ckv een belangrijke bijdrage.“

Dit bleek ook tijdens de les van Marten Root. Met behulp van het beluisteren van diverse fragmenten lichtte hij onder meer het hoe en het waarom van bepaalde muziek- en zangpassages toe. In het stuk worden alle dramatische momenten van passende muzikale effecten voorzien. Zoals bijvoorbeeld het gedeelte waarin Christus de kruisweg naar de berg Golgotha opgaat. Dan gaat ook de toonhoogte van de muziek naar boven.

„Als je zoiets vooraf niet weet, blijft het vaag. Nu heb je dus een houvast, omdat er tussen het lijdensverhaal en de muziek altijd een link is. Mijn belangstelling was al gewekt, maar ik weet bijna zeker dat ik nu ook veel meer van het stuk zal genieten“, vertelt Myrthe Faro.

Hoewel het oordeel over de gastles onverdeeld positief was, gaan de leerlingen zich nu niet opeens nadrukkelijker bezighouden met minder toegankelijke zaken op het terrein van kunst en cultuur. Dat is volgens docente Winnie van Heelsbergen ook helemaal niet de bedoeling. „We willen niet elitair bezig zijn. Het gaat er vooral om dat de kinderen weten wat er te koop is en er ook iets over kunnen vertellen. Een praatje over het weer maken is bijvoorbeeld heel aardig, maar het komt regelmatig voor dat er iets meer van een gesprekspartner wordt verwacht.“

Van Heelsbergen wacht met spanning de reacties op maandag af. Dat er wordt nagepraat staat voor haar vast. „Het aardige van het uitwisselen van die ervaringen is dat alle kinderen uit de klas er over kunnen meepraten, want zij hebben allemaal de gastles gevolgd.“

Tijdens de uitvoering van Matthaus Passion op zaterdag 19 maart ’05 genoten de leerlingen zichtbaar zoals hieronder op de foto is te zien.

educatief2.jpg

This entry was posted in Aardenburg, BachStad, De Nederlandse Bachvereniging and tagged , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.